Printrbot users in Sweden

Postby casper » 2012-Mar-Fri-05-Mar

Hi!
Just curious if I have any fellow PrintrBot users in Sweden? I'm situated in Gothenburg, have ordered a regular PrintrBot, my first 3D printer, but I do have a CNC cutter.
//Casper
  • 0

casper
Waiting to connect to printer...

Sponsor

Sponsor

Re: Printrbot users in Sweden

Postby johnekb » 2012-Mar-Sun-13-Mar

Hej!

Du verkar vara först, intresset finns dock i landet, jag bor i Stockholm och funderar på att skaffa en!
Vet du när du kommer få din till dig? Var och hur beställde du?
  • 0

johnekb

Postby casper » 2012-Mar-Mon-08-Mar

Hej!
Jag deltog i Kickstarter-projektet. Har inte fått något kit än, som det ser ut nu är det leverans i början av april som gäller... Sugen.

//Casper
  • 0

casper

Postby gmg » 2012-May-Thu-15-May

Hej!
Jag fick min idag.
Ska bara skruva ihop den. Bor i Göteborg jag med.

/G
  • 0

gmg

Postby adamilli » 2012-May-Fri-08-May

Hej!

Jag vill köpa en, men väntar lite tills han kommer ifatt med beställningarna. Du som fått din, när beställde du / bidrog till projektet?
  • 0

adamilli

Postby Fruktodlaren » 2012-Jul-Sat-02-Jul

Do I need to write in English so everyone can read, or can I write in Swedish here? Continuing in Swedish, since this is the Swedish section afterall...

Hejsan. Printrbotbyggare från Uppsala här.
Jag bygger en Printrbot LC någon halvtimme efter jobbet då och då. Jag är inte färdig än, men det börjar likna något nu i alla fall. Basen och bryggan (bridge) blev färdiga igår.
Jag har inte fått min genom kickstarter utan byggt den själv från ritningarna på Thingiverse. Delarna till extruderaren (jobbigt med längre svenska översättningar än engelska orginalordet), kullagren, remmar och kugg köpte jag från Makerfarm.com och några från emakershop.com. När jag skulle köpa printrboard så var det slut på printrbot.com (tror även att de inte skickar internationellt än), på Makerfarm.com var de också slut. Det fanns på Emakershop.com, men frakten från USA skulle bli dräpande. Till slut köpte jag det från 3dprintshop.se trots att de har grymt överpris på det, men om man jämför med Emakershop.com där frakt från USA blir ~400 SEK så blev priset ungefär samma, men frakttiden blev mer human då det bara handlar om frakt inom Sveriges gränser.

Nu har jag fått alla delar och kan börja bygga ihop det sista. Jag märkte att jag råkade få 4 lika rod ends till Y-axeln. Man ska ju ha en "rod end" med hål för en skruv som ska justera när endlägesbrytaren bryter. Det får jag improvisera när jag kommer dit i bygget. Jag har också börjat experimentera med att göra en filamentspole liknande den som de säljer på printrbot.com, men min ska ha ett runt centrum gjort av s.k. "living hinge" (googla det eller kolla på thingiverse).

Jag hittade inte rätt tjocklek på plywood först. På Bauhaus säljer de 5mm. Printrbot ritningen förutsätter 1/4" tjocklek (d.v.s. 25.4mm/4= 6.35mm). Jag köpte en plywood låda på IKEA (tror den hette Pränt), den var gjord av plywood tjocklek 5,6mm (vilket varierade påde uppåt och nedåt) och den passade utmärkt att bygga av då jag slapp skala om ritningen. Förresten... Thingiverse-ritningen på Prontrbot LC är i fel skala. Man måste skala om ritningen till ungefär 280% större. Jag räknade ut det m.h.a. att jag vet hålavståndet för en Nema17 motors monteringshål.
Jag kommer nog få lite material över när jag är klar. För de av er som bygger eller vill bygga en Printrbot LC (den som inte går att expandera så enkelt), så kan jag nog bistå med att göra och sälja lite delar.

Väl mött
/Tony
  • 0

Fruktodlaren

Postby zacke » 2012-Aug-Sun-10-Aug

Hej

Jag har också sneglat på en printrbot LC och funderat på om jag ska bygga en själv eller köpa kitet. Eftersom det står på printrbot.com att det är ca 4-6 v leveranstid och att det förmodligen tar minst 2 v att frakta, har jag också funderat på att bygga en själv. Jag har dock inte tillgång till en CNC maskin, men det finns säkert någonstans här i Stockholm där jag bor.

Jag har en fråga till dig Tony som sa att du har sett att skalan på ritningen som är från Thingiverse inte stämmer. Du skriver att man behöver skala om ritningen ttill "ungefär" 280%, kan du vara mer exakt eller beror det på vilken tjocklek på materialet du får tag på? Om det är så att du skulle få fram en extra byggsats då det verkar som du har tillgång till en CNC, så kan jag vara intresserad av att handla av dig. Jag är också intresserad av att bygga en i aluminium, men jag antar att det är lite mer meck att få till det här med skalan och rätt tjocklek på materialet m.m.

Mvh

Zackarias
  • 0

Zolsken Plexmaker Project
"The creation of a 3dprinter"
http://www.zolsken.com
zacke
Levelling print bed...

Postby esn » 2013-Jul-Sun-04-Jul

Hej jag kommer från oskarshamn och upptäckte 3D skrivarna just precis när kickstarten var fulltecknad.. Så jag köpte ett "make it red" kit på xyzprinters men fixade inte ihop det med extrudern och framförallt firmwaren till sanguinlolou kortet trots att bootloadern redan fanns där..

Men nu har jag köpt en simple direkt från hq för att komma igång med 3d. Iochmed repetier mjukvaran så verkar jag kunna kommaigång med det repstrap bygget igen.
Har gjort några utskrifter med min printrbot simple nu och även några mod ja ska skapa en tråd om i simple gruppen har jag tänkt.

1st printrbot simple 299 usd och 1kg PLA 30usd frakt 65,4 usd och på det tull731 kr när paketet skulle hämtas.. Det blev liite över budget....
  • 0

Bengt Erik Eriksson
Printrbot single v2 owner since july213.

repstrap in make since 2011 that now start moving. sanguinloloiu 1.3a and nema 17 in that one...the ftdichip soldering is my hedache !
esn
I'm an end stop.

Postby UndCon » 2013-Aug-Tue-01-Aug

Jag har inte skrivit här tidigare...Jag fick hem min Printrbot Simple i Maj
Uppgraderad till V2 och lite egna varianter.

Jag postar alla bilder på Google+

https://plus.google.com/u/0/107184389782024957964/posts

Bor i Kalmar för övrigt så esn och jag har inte så långt från varandra...
  • 0

Google + 107184389782024957964
UndCon
Waiting for extruder temp...

Postby esn » 2013-Aug-Tue-15-Aug

UndCon wrote:Jag har inte skrivit här tidigare...Jag fick hem min Printrbot Simple i Maj
Uppgraderad till V2 och lite egna varianter.

Jag postar alla bilder på Google+

https://plus.google.com/u/0/107184389782024957964/posts

Bor i Kalmar för övrigt så esn och jag har inte så långt från varandra...

Kul!!!
  • 0

Bengt Erik Eriksson

repstrap in make since 2011 that now start moving. sanguinloloiu 1.3a and nema 17 in that one...the ftdichip soldering is my hedache !
esn
I'm an end stop.

Postby esn » 2013-Aug-Mon-16-Aug

Har ikväll börjat översätta ett svenskt språkpaket till repetier-host. Någon som vill prova när den blir färdig?
  • 0

Bengt Erik Eriksson

esn
I'm an end stop.

Postby nepaholic » 2013-Aug-Mon-23-Aug

Språkpaket låter bra. Det ska jag pröva på...
  • 0

nepaholic
Solid infill...

Postby esn » 2013-Sep-Sun-09-Sep

Nu har jag suttit och knåpat på svenska översättningen hela dagen.., Har inte kört den live mot printer än bara kollat i menyerna så en del översättningar kan verka obgripliga i sitt sammanhang .

PM:a mig så skickar jag filen.

Ladda ner filen och klistra in den i mappen C/program/repetier-host/data/translations.

starta sedan repetier och gå in i fliken config och välj languages, där ska nu finnas svenska med bland valen. prova och kommentera.
Det är bara ett utkast än sålänge som sagt..

Vill du redigera den själv för eget bruk så går det bra. använd en textredigerare som kan spara i utf8 format bara.
Om du ändra r skriv gärna in ditt namn EFTER mitt i radoen om vem som skapat översättningen
Läs gärna mer om regler om översättning på repetier hosts hemsida ang verisoner och upphovsman.

Har ni åsikter om rättningar är jag tacksam om ni letar upp vilken rad i filen som behöver korrigeras.
  • 0

Bengt Erik Eriksson

esn
I'm an end stop.

Postby nepaholic » 2013-Sep-Sun-11-Sep

Ok hm sitter bakom Mac. Så få se om det funkar. Har nu display på mitt original så det var ett tag sen jag använd repetier :)
  • 0

nepaholic
Solid infill...

Postby esn » 2013-Sep-Sun-12-Sep

Det är ju en .xml fil. kan MAC hantera dem?
  • 0

Bengt Erik Eriksson

esn
I'm an end stop.

Postby konig » 2013-Sep-Sun-14-Sep

Jag skulle också vilja ta del av den filen.
  • 0

konig

Postby esn » 2013-Sep-Sun-16-Sep

Konig: pm ar filen när jag sitter vid en dator igen. Kör från mobilen nu..

Nephaholic: berätta mer om displayen.. Vad är det för printrboard och panel?
Skulle ju vilja kunna köra den standalone när det redan finns sd kort plats.
  • 0

Bengt Erik Eriksson

esn
I'm an end stop.

Postby nepaholic » 2013-Sep-Mon-07-Sep

Hej köpte panelolu2 displayen för några veckor sen. Fungera hur bra som helst efter jag har laddad upp ett nytt firmware.
Om du behöver hjälp så kan jag skicka hex filen så att det fungera med printrbot
  • 0

nepaholic
Solid infill...

Postby esn » 2013-Sep-Tue-13-Sep

Intressant . var handlade du?

konig > vdu har PM
  • 0

Bengt Erik Eriksson

esn
I'm an end stop.

Postby esn » 2013-Sep-Sat-13-Sep

• 0

Bengt Erik Eriksson

esn
I'm an end stop.

Postby HakJar » 2014-Sep-Wed-01-Sep

Tjenare,
Precis köpt en PrintrBot Simple Metal och byggt ihop. Har inte testat så mycket då
jag råkade skada Z kopplingen och väntar på en ny från england :(.
Nåväl, Håkan heter jag och bor utanför Karlskrona i sydöstra svedala :)
  • 0

HakJar
Loading filament...

Postby henning » 2014-Oct-Tue-05-Oct

Hej allihopa!

Jag funderar starkt på att köpa en Simple Metal!
dock undrar jag om det är tull på 3d-skrivare köpta från USA? Någon som vet?
Enligt Tullverkets Avgiftsguid är det 0% tull på Datorer, men det står inget om skrivare eller 3d-skrivare tyvärr.

England kanske?
@HakJar var köpte du din Simple Metal?

/johan
  • 0

henning

Postby henning » 2014-Oct-Tue-13-Oct

Liten update...
Kunde inte hålla mig, gjorde en beställning på en Simple Metal hos RoboSavvy
Helt okej pris, och den borde vara levererad om 3-5 dagar! =)
  • 0

henning

Postby esn » 2014-Nov-Sun-12-Nov

Oj länge sedan jag var inne här...

Jag fick betala tull för min när jag tog hem min.. hade jag inte räknat med..

Har översatt nya repetier men inte konverterat till XML ännu..verkar som vanligt var en djungel med konverteringar..

Skulle vilja ha en länk till den du beställde Henning.. Min printer har bråkat något kopiöst på sistone så jag funderar på att köpa upp mig på en metall simple..

Edit:
lägger upp en svensk beta översättning till repetier host v1.0.6. Kopiera in den i c:/programfiles/repetier host/data/translations. välj sedan svenska i språkinställninger . Provkör och berätta vad ni tycker borde ändras.

se.xml
  • 0

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bengt Erik Eriksson

esn
I'm an end stop.

Postby henning » 2014-Dec-Sat-18-Dec

esn wrote:Skulle vilja ha en länk till den du beställde Henning.. Min printer har bråkat något kopiöst på sistone så jag funderar på att köpa upp mig på en metall simple..

Inga problem
www . robosavvy . com/store/product_info.php/cPath/2003_2050/products_id/4476

Kan varmt rekommendera robosavvy, riktigt snabba leveranser och bra kommunikation.
Min PrintrBot Simple Metal var bra kalibrerad från fabrik, dock så får man se till att kolla att alla skruvar är åtdragna, vissa av dom var lite lösa vid leverans.

/johan
  • 1

henning

Postby HakJar » 2015-Feb-Wed-07-Feb

Hej,
Ursäkta att jag inte läst härinne :oops:

Jag köpte på robosavvy också men ett kit, inte en färdig.
  • 0

HakJar
Loading filament...

Return to Sweden